""
elub
Instalcobolaget Elub skapar el-infrastruktur när Cargotec Kalmar elektrifierar. Illustration: Cargotec Kalmar.

Stora krav på el när containerhantering elektrifieras

Instalcobolaget Elub har fått uppdrag att designa och installera el-infrastruktur i ett projekt som kräver stora mängder el. Det är Cargotec Kalmar som genomför en satsning på övergång till elektrifierade truckar för last- och containerhantering.

Cargotec Kalmar driver i sitt innovationscentrum i Ljungby i Småland ett utvecklingsprojekt för eldrivna och uppladdningsbara truckar för containers, sågverk och hamnar. Elub har fått uppdrag att ansvara för infrastrukturen till truckarnas laddstationer. Det här är det första steget mot en elektrifiering av de större maskinerna från Cargotec Kalmar vilka tidigare har haft mindre truckar som varit eldrivna och nu vill bredda sitt utbud.

- Vi vill erbjuda elektriska och stora maskiner för containrar och lasthantering. Det finns en stor efterfrågan på marknaden som gör att vi satsar på elektrifiering och då behövs rätt elinfrastruktur. Det här är den övergripande trenden i branschen i hela världen med mindre utsläpp av växthusgas genom elektrifiering av fordon och maskiner, säger Per-Erik Johansson på Cargotec Kalmar.

Efterfrågan av elektrifierade produkter ökar och i projektet i Ljungby arbetar Cargotec och Elub tillsammans bland annat med att testa infrastrukturen och maskinerna i särskilda klimat. I innovationscentret ska laddsystemen provköras i olika miljöer för att produkterna ska fungera i olika klimat i världen.

- För att testa i olika temperaturer kommer vi att ha tält där vi provkör elinfrastrukturen ihop med våra maskiner, från minus 10 grader till plus 40 grader, säger Per-Erik Johansson.

Elub har arbetat med Cargotec tidigare och har en central del i projektet. Planering och förberedelse för var maskinerna ska köras, placering av laddstationerna och utformning av kapacitet i transformatorerna är avgörande i arbetet.

- Det som Elub gör i det här projektet nu är grunden till var vi kommer att kunna sälja produkterna i världen framöver, säger Per-Erik Johansson.

Prototyperna som byggs och utvecklas i Ljungby är de första i sin typ och i dag finns det ingen liknande produkt i den här storleken på den kommersiella marknaden.

- Vi vill självklart vara del av en sådan här expansion och den omställning till el som Cargotec gör. Det krävs mycket el för att kunna leverera enligt önskemål och där är vi rätt val, säger Emil Björling, projektledare på Elub.